Competenties & vaardigheden

competenties

Competenties & vaardigheden.

Eerst en vooral moet u stressbestendig zijn omdat u afgerekend wordt op uw resultaten. Om deze resultaten te behalen beschikt u best ook over commercieel inzicht en een klantgerichte instelling. Daarnaast is creativiteit en een goed stel communicatieve vaardigheden onontbeerlijk om presentaties en onderhandelingen tot een goed eind te brengen. Een goede Sales instelling is dan ook zeer belangrijk.

1. Stressbestendig

Als de verkoopresultaten tegenvallen, hebben sommige mensen twee dagen voor de Sales Meeting al maagpijn. In de commerciële sector word u veelal afgerekend op tegenvallende resultaten. Dat is voor het beroep van Account Manager niet anders. U werkt daarnaast vaak op onregelmatige tijden, omdat u een deadline hebt voor projecten. u hebt ook een groot aantal taken per dag. U moet vergaderen, personeel aansturen, contact onderhouden met de klanten, rapporten schrijven, en ga zo maar door. Snel kunnen schakelen van de ene taak naar de andere is dan ook belangrijk. Ook kan een klant u met een probleem confronteren dat u niet zo snel kunt oplossen als het bedrijf of de persoon in kwestie wilt. De stress die dit soort zaken met zich meebrengt, moet u dan ook goed aankunnen. Anders bent u in dit beroep binnen de kortste keren opgebrand.

2. Commercieel inzicht

U hebt uiteraard commercieel inzicht nodig. Uw eerste doel is het binnenhalen en vasthouden van klanten. U benadert ze op zo’n wijze dat ze weten dat uw bedrijf en/of product het juiste is voor hen. U bedenkt strategische plannen om uw omzet bij een bepaalde account te verhogen. U houdt de ontwikkelingen bij de concurrentie scherp in de gaten. Ook bewaakt u de kosten bij de promotieacties rond nieuwe of bestaande klanten. Een te hoge investering kan nadelig uitpakken voor uw werkgever; de winst is dan lager.

3. Klantgerichte instelling

Een Account Manager wilt altijd meer doen dan alleen zijn producten aan de man te brengen. Als verantwoordelijke voor het klantenbeheer bent u daarom bijzonder klantgericht. U verplaatst u volledig in de situatie van de klanten. Zo kunt u gericht advies geven en problemen oplossen. Ook informeert u de klanten over belangrijke zaken waar zij bijvoorbeeld nog niet van op de hoogte zijn. Kortom, u wilt altijd de band met klanten verbeteren.

4. Creativiteit

Als u een presentatie of workshop bij een klant geeft, moet u creatief zijn. U kleedt deze zo aansprekend en origineel mogelijk aan. Ook bij de onderhandelingen en het opstellen van een accountplan of mailing, bent u initiatiefrijk en innovatief. Zo bent u de concurrentie steeds een stap voor. Tenslotte is ook het creatief om kunnen gaan met probleemsituaties die klanten aan u voorleggen essentieel; u moet adequate oplossingen aandragen.

5. Communicatieve vaardigheden

U werkt zowel extern als intern samen met veel verschillende personen en afdelingen. U bezoekt regelmatig klanten, waar u bijvoorbeeld ter plaatse een demonstratie geeft. Ook bij de Sales Meetings moet u uw mannetje staan en uw verkoopresultaten helder kunnen presenteren. Verder bent u aanspreekpunt voor al uw klanten en voor uw eigen medewerkers die vragen of problemen hebben met het klantenbeheer. U houdt besprekingen en stelt facturen, brieven en mailings op. Uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden zijn dan ook onontbeerlijk voor dit beroep.

6. Flexibel

U bent op verschillende plaatsen en hebt ook afspraken op verschillende uren. Geen enkele dag is hetzelfde als Account Manager. Er is dus niet echt een routine in uw job. U moet kunnen omgaan met vroege afspraken en late afspraken. Het kan ook zijn dat u ergens moet zijn waarvoor u meer dan 100 km moet rijden. Flexibiliteit is dus zeker belangrijk.

7. Sociaal

U werkt samen met mensen. U moet gemakkelijk contact kunnen leggen. U moet ook durven om de eerste stap te zetten. Houden van praten is dus zeker een vereiste. Praten over koetjes en kalfjes is voor u geen probleem.